موخوره یا به اصطلاح split ends پدیده ای است که برای مردان و زنان اتفاق می افتد با این وجود درصد بیشتری از زنان با این عارضه درگیر هستند چرا که موهای بلندتری نسبت به مردان دارند و با توجه به تغییرات هورمونی که در روزمره آنها اتفاق می افتد نسبت به مردان درگیری بیشتری با موخوره در طی زندگی خود دارند و نیز به دلیل استفاده از لوازم حرارتی مانند اتو مو و سشوار آسیب بیشتری به موهای خود وارد می کنند.

چگونه موخوره را درمان کنیم؟

موخوره باعث چندشاخه شدن انتهای موها شده و اگر درمان نشود تمامی موها را درگیر می کند. کوتاهی موهای درگیر با موخوره تنها راه درمان و خلاصی از این شاخه های اضافی که به مو ظاهر وز و نامناسبی می دهند؛ می باشد.

همانطور که همیشه گفته شده " پیشگیری بهتر از درمان است " باید پیش از دچار شدن به این عارضه از بروز آن جلوگیری نمود چرا که می توان با کوتاهی موخوره را تا حد زیادی از بین برد اما اگر مراقبت از موهای خود را پشت گوش بیندازید دوباره به موخوره دچار می شوید.

وز مو و موخوره

چه چیزی باعث ایجاد موخوره می شود؟

موخوره زمانی بوجود می آید که انتهای موهای شما خشک، شکننده و فرسوده شود. انتهای موها ممکن است مانند یک طناب باز شده به نظر برسند.

شرایط آب و هوایی و روش های مراقبت از مو مانند سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن مو ممکن است باعث موخوره موها شود. موخوره توسط محصولات شیمیایی مو هم می تواند بوجود بیاید. درمورد افرادی که به صورت روزانه از محصولات مو استفاده می کنند، موخوره یک پدیده رایج است. تقریباً می توان گفت همه افراد در یک مقطع زمانی از زندگی خود با موخوره سروکار خواهند داشت.

 

healthy_hair_instriction                    damaged_hair_instruction

 

split end

چگونه از شر موخوره خلاص شویم؟

 

موخوره قابل درمان نیست. تنها راه مطمئن برای خلاص شدن از شر آنها، کوتاه کردن موهاست.

روشی که اخیرا برای خلاص شدن از شر موخوره فراگیر شده، روشی به نام velaterapia است که به عنوان کوتاهی با شمع نیز شناخته می شود. این روش پس از آنکه سوپر مدل برزیلی الساندرا آمبروسیو؛ تصویری را در اینستاگرام از استایلیست خود منتشر کرد که شمعی روی موهایش گرفته بود معروف شد.

velaterapia

برای کوتاهی با شمع باید یک دسته از موهای خود را بچرخانید و آن را با یک شمع روشن تا نیمه بسوزانید. تصور بر این است که که سوزاندن موخوره با شمع می‌تواند مهر و مومی در انتهای ساقه مو ایجاد کند تا از انشعاب مجدد موها محافظت کند. با این حال، برخی از متخصصان مراقبت از مو نگران هستند که در واقع ممکن است با سوزاندن موها موخوره ها افزایش پیدا کند و به فولیکول های مو آسیب وارد شود.

اگر می خواهید کوتاهی با شمع را امتحان کنید، از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید. انجام این روش به تنهایی ممکن است منجر به سوختگی مو یا پوست شما شود.

ماسک های مو اغلب به عنوان یک راه درمان موخوره به بازار عرضه می شوند. اگرچه آنها مو را مرطوب می کنند و ممکن است به پنهان کردن موخوره یا جلوگیری از آنها کمک کنند، اما آنها را از بین نمی برند.

velaterapia

نحوه پنهان کردن موخوره

ماسک های مو، حالت دهنده های عمیقی هستند که به بازگرداندن رطوبت به مو و تقویت ساقه های مو کمک می کنند. آنها برای پنهان کردن موخوره و بهبود ظاهر کلی موهای شما عالی هستند.

نرم کننده های بعد حمام معمولا روی موهای تمیز استفاده می شوند هنگامی که بعد حمام موها به آرامی با حوله آبگیری شده اند. شانه کشیدن موها در حین استفاده از نرم کننده به شما کمک می کند نرم کننده را از ریشه تا نوک موها به راحتی پخش کنید.

می‌توانید ماسک‌های مو و نرم‌کننده‌ها را در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی پیدا کنید، یا می‌توانید خودتان درست کنید.

هنگام تهیه نرم کننده خود، موادی را انتخاب کنید که به تغذیه موهای شما کمک می کند. در زیر چند نمونه از مواد مورد استفاده با اثربخشی بسیار بالا را به شما معرفی می کنیم:

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین استخراج شده از بادام درختی، آبرسان است و موها را سنگین نمی کند. می توانید از آن به‌طور مرتب به عنوان نرم‌کننده استفاده کنید یا روی موهای مرطوب به انتهای موها بزنید. یک ویژگی فوق العاده این روغن بوی فوق العاده ای است که به موهای شما می دهد!

در منو محصولات فلاویا می توانید انواع روغن های درمانی برای انواع موها را مشاهده و خریداری کنید.

 

پانتنول

پانتنول محصول جانبی اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) است. این ماده به تقویت مو، حفظ رطوبت و بهبود بافت موهای آسیب دیده کمک می کند. پانتنول ماده اصلی بسیاری از ماسک ها و نرم کننده های مو است.

ماسک کراتین فلاویا و ماسک آرگان فلاویا حاوی این ماده هستند که می توانید آنها را از فروشگاه فلاویا تهیه کرده و به موهای خود حیات تازه ای ببخشید.

 

روغن آرگان

روغن آرگان گرفته شده از هسته درختان آرگان بومی کشور مراکش به دست می آید. روغن آرگان مرطوب کننده بسیارعمیقی است و به موها درخشندگی می بخشد. برای استفاده از روغن آرگان برای موخوره، چند قطره از آن را به موهای مرطوب یا خشک مالیده و شانه کنید.

روغن آرگان فلاویا از با کیفیت ترین و موثر ترین روغن آرگان موجود در بازار می باشد. این محصول با غلظت مناسب و بوی فوق العاده آن را می توانید از فروشگاه فلاویا خریداری کنید.

wooden hair brush

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از موخوره دشوار است. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از پیشرفت و شدت موخوره انجام دهید.

 

نکات و ترفندها:

موهای خود را به طور مرتب ترجیحا هر شش هفته یکبار کوتاه کنید.

موهای خود را هر روز نشویید و هنگام شستشو از نرم کننده استفاده کنید. می توانید از نرم کننده مو آرگان فلاویا و کاندیشنر کراتین فلاویا برای تقویت موهای خود استفاده کنید.

از شامپوهای طبیعی استفاده کنید که حاوی سولفات های قوی یا مواد خشک کننده و خشن نیستند. مانند شامپو روزانه آرگان فلاویا و شامپو روزانه کراتین فلاویا.

بعد از شامپو از نرم کننده استفاده کنید یا از نرم کننده های بعد حمام استفاده کنید. می توانید برای آبرسانی و محافظت موهای خود از سرم پروتئین فلاویا یا روغن آرگان فلاویا استفاده کنید.

از یک شانه دندانه پهن برای باز کردن گره موهای خیس استفاده کنید. بری اکستنشن فلاویا نیز عملکرد محافظتی برای موهای شما دارد.

اقداماتی را که به موها آسیب می رساند، مانند رنگ کردن و صاف کردن شیمیایی محدود کنید.

از اسپری محافظ حرارت؛ مانند اسپری دوفاز فلاویا هنگام سشوار کردن یا اتوکشی استفاده کنید و استفاده از گرما و حرارت برای موهایتان را به حداقل برسانید.

از مکمل های تقویت کننده مو مانند بیوتین استفاده کنید.

برخی از مدل‌های مو، مانند دم اسبی و بافتن موها، می‌توانند باعث ایجاد موخوره شوند. محدود کردن تعداد دفعات استفاده از این مدل موها و استفاده از کش های نرم تر ممکن است به جلوگیری از آسیب کمک کند.

split ends

چه افرادی بیشتر مستعد موخوره هستند؟

اگرچه هر کسی ممکن است به موخوره دچار شود، اما افرادی که موهای فر دارند بیشترین احتمال درگیری با این عارضه را دارند.

همچنین افرادی که رشد موی کندی دارند و تراکم موی آنها کمتر است مستعد موخوره هستند. این عوامل باعث می‌شوند موها شکننده ‌تر و احتمال موخوره گرفتن آن‌ها و همچنین گره خوردن انتهای موها بیشتر شود.

زنانی که در دوران یائسگی قرار می گیرند نیز ممکن است دچار موخوره بیشتر شوند. با کاهش سطح استروژن، روغن های طبیعی تولید شده در پوست سر کاهش می یابد. موها ممکن است خشک‌تر شوند و احتمال شکستن آنها بیشتر باشد.

کلام پایانی

به طور کلی، موخوره می تواند ظاهر موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد و اگر مدیریت نشود، در دراز مدت باعث آسیب مو می شود.

وقتی صحبت از موخوره می شود، پیشگیری یک عملکرد کلیدی است. اگرچه ممکن است قصد کنار گذاشتن لوازم حالت دهنده حرارتی خود را نداشته باشید، استفاده کمتر از آنها ممکن است به جلوگیری از موخوره شما کمک کند.

دیدگاه ها
درج دیدگاه